335
کن (دهکده کن) نام یک روستا، دهکده، قریه، رود، محله و بخش شهرستان تهران و استان تهران است. ولایت ری (یا همان استان تهران امروزی) از باستان چندین دهکده ...
کن (دهکده کن) نام یک روستا، دهکده، قریه، رود، محله و بخش شهرستان تهران و استان تهران است. ولایت ری (یا همان استان تهران امروزی) از باستان چندین دهکده و روستا داشتهاست که یکی از معروفترین آنها کن است. یکی از مناطقی که در اسناد تاریخی نامش از توابع ری در کنار کرج و تهران آمده کن میباشد.
البته درحال حاضر کن را با نام محله کن واقع در شمالغرب تهران و منطقه ۵ شهرداری تهران میشناسند.
ساکنان قدیمی کن به زبان تاتی سخن میگویند که به لهجه کنی معروف است.
بیوگرافی باغ ها:
بافت معماری کن از خشت و گل و شیروانیهای فلزی و چوب است. بافتی که هنوز باقی مانده و در خانههای قدیمی دیده میشود. کوچههای باریک و خانههای دو طبقه قدیمی که در گذشته به ندرت آجری بوده. اما امروزه به خاطر توسعه شهر تهران و اتوبانهایی چون همت، حکیم و آبشناسان و آزادراه در دست احداث تهران به شمال، تغییر کرده و خانههایش به مرور زمان شبیه به بافت مدرن تهران شدهاست.
تنها قسمتی از زمینهای کن دارای سند میباشند و اکثر اراضی قولنامهای و وقفی است. از معروفترین آثار باستانی شهر امروز تهران، پل حاج محمد علی کنی است. باغها و خانههای قدیمی این محله زیبا امروزه به دلیل توسعه بیرویه شهر تهران دچار آسیب شدهاست.
بخش کن یکی از بخشهای اصلی شهرستان تهران بوده و در گذشته منطقه یا بخش کن از شرق به میدان توحید، ستارخان و آریاشهر یا صادقیه (حسنآباد)، از غرب تا گرم دره، وردآورد و قلعه حسن خان (شهرقدس) و اسماعیلآباد، از شمال تا شمیران، فرحزاد، امامزاده داوود و شهرستانک و از جنوب تا نهر فیروز بهرام، مهرآباد، تهرانسر و بزرگراه آزادگان امروزی ادامه داشته. هنوز بخشی به نام کن وجود دارد و بخشداری کن موجود است اما این بخش بسیار کوچک شدهاست. دهستان سولقان، سنگان، کشار، کیگا، وردیج، واریش و امامزاده داوود در این بخش هستند.
کن در منطقهای کوهپایهای البرز واقع شده و کوههای بسیاری آن را احاطه کردهاند. کوههای اطراف کن:
در پایه همهٔ این کوهها، نهر و چشمههایی است که آب آن به رودخانه کن میریزد. هر کوه درههایی دارد که طبیعتی زیبا دارند. رود، آبشار، توتستان، درختان گردو و شاه توت و طبیعت بکر از خصیصه این منطقه است. درههای اطراف کن نیز بسیارند. دره حصارک، تنگه باغ میر، دره مالا، دره زرنو کوچک، دره زرنو بزرگ، دره پل حاجی محمد علی، دره لوسک، تنگه، دره ولوزونه، دره باغ درغمش، خرگوش دره، دره رودخانه، دره لوره کون، دره وسک، دره لتمال موسوم به دره آسیاب باد، گرم دره در انتهای کوه آسیاب باد، دره دروازه کوهک، دره پستونک، دره خواجه، دره قلاچ، هزار دره و دهها دره دیگر.
تاریخ کن با استناد تاریخ و اسناد مربوطه به بیش از دوهزار سال پیش میرسد و مهناو کبیر این دهکده راتاسیس کرده که نامش جزو دهکدههای ری آمدهاست. از نظر سابقه زندگی بشر در این منطقه حداقل با توجه به آثار بدست آمده باستانی (کوزه سکههای طلا در حفاری بزرگراه همت در سال ۱۳۸۵) حداقل برآورد ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ سال را دارد. اما از آنجا که یکی از بزرگترین رودخانههای قدیم ولایت ری که از کوههای امامزاده داود سرچشمه داشته و تا دریاچه قم میرود در آنجاست و از آنجا که بشر همیشه در پای رودخانهها سکنی داشته میتوان زمان سکونتی بیش از این را نیز برآورد کرد. درختان کهنسال چندصد ساله، امامزادگان موجود در کن، آداب و سنن خاص منسوخ شده و زبان باستانی دلالت بر تاریخ کهن این دهکده را میدهد. مدارک تاریخی زیاد است اما تاریخ زنده را میتوان در سینه اهالی و قدیمیهای کن یافت. افسانههایی در مردم جریان دارد که در مشاهده دقیق چندان هم افسانه به نظرمیرسد. مثلاً جمعی از مردم کن میگویند چند سال پیش، هنگام ساخت و ساز ساختمانی در کنار مدرسه دخترانه مهدیه فعلی، استخوانهایی پیدا شده که معلوم بود دفنشان روبه قبله نبودهاست. این یعنی نشانهای بر این مدعا که تاریخ کن حتی به پیش از اسلام برمیگردد. یا برخی میگویند اخیراً سکههایی یافت شده که قدمت تاریخی آن به صدر اسلام بازمیگردد. تمام این اعتقادات نشان از این دارد که اهالی کن اگرچه نه خیلی دقیق ولی تاریخ روستای خود را بسیار کهن میدانند.
از کن به عنوان روستا، دهکده، رودخانه و منطقهای خرم و سرسبز در کتابها و نقشههای بسیاری نام برده شدهاست. اکثر کتابهایی که دربارهٔ تهران قدیم و ولایت ری است میتوان نشانی از تهران یافت. مرحوم علیاکبر دهخدا در لغتنامهاش ذیل واژه کن میآورد: «مرکز بخشی است در شمال باختری تهران که در ابتدای دره سولقان واقع است و در حدود ۵۲۰۰ تن سکنه دارد، بخش کن از پنج محله به نامهای سرآسیاب، اسماعیلیان، درقاضی، میانده و بالون تشکیل میشود. این محلهها و باغهای کن در قسمت خاور رودخانه کن که از ارتفاعات شمالی سولقان سرچشمه میگیرد واقع است و آب مزروعی این قصبه از زهاب همین رودخانه تأمین میشود. کن دارای بخشداری، ژاندارمری، بهداری، آمار، پست، محضر رسمی و دبستان و چندین مغازه و دکان است. بخش کن در سابق مهم بوده و از چهار دهستان کن، شمیران، ارنگه و لورا و شهرستانک تشکیل میشود که در اواخر سال ۱۳۲۶ ه.ش دهستان شمیران تبدیل به بخش و دهستانهای ارنگه و لورا و شهرستانک ضمیمه بخش کرج شدهاست.».
درکتاب هفت اقلیم نوشته امین احمد رازی آمدهاست: «کوهستان دیگری تقریباً در دو فرسنگی تهران است به نام کن و سولقان که آنجا نیز از بسیاری آب روان و کثرت درختان و میوههای الوان مانند بستان جنان تواند بود!».
درکتاب قصران «نام قدیم تهران» تألیف دکترحسین کریمان آمدهاست: «وضعیت جغرافیایی و اقلیمی کن باستان آنچه در قصران خارج واقع است، عبارتند از: دهستان سولقان با شانزده آبادی یعنی: امامزاده داود، امامزاده عقیل، باغ دره، باغ میر، جنگلک، رندان، سنگان، سولقان، طالون، قلعه ارمنه، قلهک دره، کشار سفلی، کشار علیا، کن، کیگاه و هریاس؛ و همچنین دهستان طرشت درشت با شش آبادی: باغ ونک، پونک، حصارک کن، خاک احمدی، خوروین و مرادآباد. کن در آن زمان جزو دهستان سولقان و مرکز بخش کن شهرستانک طهران بوده و درشمال غربی تهران و در ابتدای دره سولقان واقع است. همچنین در ۵۲۰۶ درجه طول و ۴۲۰۶ درجه عرض جغرافیایی برطبق فرهنگ جغرافیا و فرهنگ آبادیهای کشور است. دو دبستان و درمانگاه و شرکت تعاونی دارد. از رودخانه کن هفت قنات مشروب میشود و ۱۰۰۰۰ راس گوسفند نگهداری میشود و ۱۵۰۰ هکتار گندمکاری آبی داشته و ۱۲۵۰ هکتار باغ و قلمستان دارد. باغهای کن در قسمت خاور رودخانه کن که از مرتفعات شمالی سولقان سرچشمه میگیرد واقع است. از آنجا گندم، جو، نخود، انجیر، انار، خرمالو، زردآلو و گیلاس به دست میآید.» در قسمتی دیگر از این کتاب آمدهاست: «تاریخ کن نیز با قدمت بیش از یک هزار سال نشانگر تمدنی کهن است. البته لازم است ذکر شود مناطق کن و ری از تهران قدیمیتر هستند و نقل است در کتابهای تاریخی که: در زمان تیمور حاکم شهرری افرادی را برای تهیه میوه از باغات کن به سوی این محل گسیل میدارد؛ ولی آنها جز ویرانی مخروبه چیزی نمییابند. هنگامی که از چوپانهای گله که در اطراف آن محل با احشامشان بودند از کن سراغ میگیرند آنها در جواب به زلزلهای که بتازگی اتفاق افتاده اشاره میکنند که در آن زلزله، کن به کلی ویران شده و آنهایی که با توجه به کارشان در دشت و بیابان بودند از زلزله درامان میمانند و تعداد خیلی کمی زنده میمانند.».
در کتاب رجال ایران صفحه ۴۰ آمدهاست: «پس از فوت محمدشاه۱۲۶۴ ه.ق هنگامی که ناصرالدین شاه از تبریز به سوی تهران حرکت کرد و به نزدیک پایتخت رسید، للهباشی عباس میرزا را تا یک منزلی «قریه کن» به پیشواز شاه تازه میبرد و چون شاهزاده زیاد مورد توجه شاه واقع نمیشود از این جهت للهباشی به شهر بازگشته از کار خود به کلی کنارهگیری میکند و…».
مردم کن عموماً به زبان تاتی صحبت کرده تمام آیین و رسم و رسومات آنها حفظ شده و فرهنگی کهن و زیبا دارند و به باغداری و کشاورزی اشتغال داشته و دارند. بیشتر مردم محله یا بخش کن یعنی حدود ۹۷ یا ۹۸ درصد مسلمان شیعه هستند.
بافت فرهنگی اسلامی کن باعث شده تا مردمان بزرگی از این دهکده ظهور پیدا کنند که به تقوا، علم و فرهنگ معروف بوده و هستند. چند نمونه از آنها مانند:
کن امروزه تبدیل به یکی از محلات تقریباً دست نخورده تهران بزرگ شده و با اتوبانها محاصره شدهاست. ساخت ساز بلند مرتبه سازی با کوچههای باریک کن تناسبی ندارد. اتوبان همت بین مردم و توتستانها فاصله انداختهاست. آب رودخانه سد شده و کمتر در آن رود پرخروش سابق آب دیده میشود. باغات زیادی خشک شدهاند و آپارتمانها جای آن را گرفتهاند. شهرداری با از بین بردن باغات در حال ساخت پارک ساحلی تفریحی است. خیلی از مردم قدیمی کن به داخل تهران کوچ کردهاند. درههای کن شدهاست پاتوق مردمی که به دنبال کباب و قلیان کشیدن هستند. امامزادهها، باغات و کوچههای دست نخورده کن امروزه شاهد گروههای فیلمبرداری بسیاری است که آنجا را به عنوان لوکیشن فیلمبرداری انتخاب کردهاند. از فیلمهای سینمایی معروف که در کن فیلمبرداری شده میتوان به باران ساخته مجید مجیدی نام برد.
تقسیمات شهری جدید باعث شده مردم توابع کن دیگر با کن مانند گذشته ارتباط نداشته و فرهنگ باستانی مردم در حال فراموشی باشد.
کن دارای ۵ محله قدیمی است که در زبان محلی بالان(بالون) - اسماعیلیان(اسمالون) - میانده(میونده) - دارقاضی(درقاضی) - سرآسیاب(سراسیاب) به آنها گفته میشود. محلات جدید تر هم قبلاً جزو حومه و حاشیه دهکده بودهاند.
پنج محله قدیمی کن:
تاريخ شفاهى ؛ به گفته على ايوانى ملقب به "كوكسل بابا"