معرفی و اطلاعات کامل شهر سرمست

4.9K

سرمست

سرمَست یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش گواور شهرستان گیلانغرب است. فاصله این شهر تا مرکز شهرستان۶۵کیلومتر می‌با...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی شهر سرمست

سرمست

سرمَست یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش گواور شهرستان گیلانغرب است. فاصله این شهر تا مرکز شهرستان۶۵کیلومتر می‌باشد. طوایف و تیره‌های مختلف همانند منصوری، طایفه غلامی، باپیریان، رجب چالاوبکری، علیرضاوندی، کسان، حقی، صیادیان، کرمیان، طایفه شیرزادی و … در این شهر زندگی می‌کند. اکثریت قریب به اتفاق مردم گواور از تیره‌های مختلف طایفه خالدی کلهر می‌باشند.

مذهب این شهر در خود شهر سرمست و بیشتر روستاهای حومه شیعه بوده و در دهستان حیدریه اهل حق می‌باشند.

این شهر در دامنه کوه قلاجه واقع گردیده و گردنه قلاجه دارای طبیعت بسیار زیبایی می‌باشد که مسافرین عبوری را خصوصاً در فصل تابستان بخود جذب می‌نماید. سوغات معروف این شهر گوشت گوسفند است که با توجه به آب وهوای خوب منطقه و زمینهای کشاورزی بسیار حاصلخیز، در سطح استان کرمانشاه طرفداران زیادی دارد. همچنین شهر سرمست با وجود رستورانها و کبابیهای زیاد که با استفاده از گوشت تازه گوسفندی از میهمانان و مسافرین پذیرایی می‌نمایند بعنوان یک استراحتگاه بین راهی عمل می‌نماید . مهمترین محصول کشاورزی منطقه گندم، جو، نخود، چغندرقند و … می‌باشد. بخشی از جنگلهای استان کرمانشاه در این منطقه قرار دارد و ارتفاعات منطقه پوشیده از جنگلهای متراکم بلوط، ارژن، ون، زالزالک و … می‌باشد.

آب و هوای سرمست در زمستان سرد و برفی بوده و میانگین بارش سالیانه آن ۷۲۰ میلیمتر می‌باشد که جز مناطق پر بارش کشور است.

منابع

قابوس ابن وشمگیر

بختیاری، سعید. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران. چاپ یکم. تهران: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، ۱۳۸۳ خورشیدی. شابک: ‎۹۶۴-۳۴۲-۱۶۵-۱‏. 

سایت مرجع شهرهای ایران به آدرس www.irancities.ir

  • [۱]

نگارخانه

خاطرات شما از سفر به سرمست نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.