معرفی و اطلاعات کامل شهر هشترود

9.6K

هشترود

هَشْتْرودْ (آذران، سراسکند) یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری شهرستان هشترود است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۲۰٬۵۷۲...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی شهر هشترود

هشترود

هَشْتْرودْ (آذران، سراسکند) یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری شهرستان هشترود است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۲۰٬۵۷۲ نفر بوده و ۱۷ اُمین شهر استان محسوب می‌شود.

وجه تسمیه

نام‌هایی چون آذران نیز در سالهای ۱۳۵۵ الی ۱۳۵۷ بر این شهر گذاشته‌اند اما شهر هشترود از دیرینه و قبل و اصالتاً حدود یک قرن پیش بنام سراسکانرود شناخته شده که در لغت به معنای سر و کان، رود می‌باشند.

هشترود از ریشه کلمات فارسی پهلوی (اشتا رود) به معنی رود مقدس است و نام قدیمش سراسکند حکایت همان رود با آب زندگی بخشی است که اسکندر معروف در پی آن بود و محل اصلاحا قلعه ضحاک یک نیایشگاه میترایی می‌باشد.

جغرافیا

این شهر به‌طور متوسط ۱۱۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. هشترود در ۶۵ کیلومتری غرب میانه و ۱۱۴ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده و مساحت آن ۶٫۲۴ کیلومتر مربع می‌باشد.

هشترود به وسیلهٔ چند رودخانهٔ فرعی سیراب می‌شود. در این میان، رودخانهٔ قرانقوچای که از پیرامون این شهر می‌گذرد، بزرگ‌ترین رودخانهٔ منطقه بوده و یکی از شاخه‌های قزل اوزن محسوب می‌شود. همچنین در هشترود و اطراف آن، چندین چشمهٔ آبگرم معدنی وجود دارد.

آب و هوای هشترود کوهستانی بوده و میانگین سردترین دمای آن ۳- درجهٔ سانتی‌گراد و مربوط به ماه ژانویه و میانگین گرم‌ترین دمای آن ۳۴+ درجهٔ سانتی‌گراد و مربوط به ماه اوت است. دمای هوا در روزهای سرد زمستان تا ۳۰- درجه سانتیگراد نیز ممکن است برسد. همچنین متوسط بارندگی سالیانه در این شهر بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر متغیر است.

جمعیت

جمعیت این شهر برپایهٔ سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ خورشیدی، بالغ بر ۱۹٬۹۰۳ نفر برآورد شده‌است که از این جهت، سیزدهمین شهر آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. برطبق همین آمار، از مجموع جمعیت شهر هشترود ۱۰٬۱۲۴ نفر مرد و ۹٬۷۷۹ نفر زن بوده‌اند؛ همچنین شمار خانوارهای این شهر ۵٬۳۷۶ خانوار بوده‌است.

عموم ساکنان هشترود آذربایجانی‌ هستند ، به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و غالب آن‌ها پیرو مذهب شیعهٔ دوازده‌امامی هستند. از محصولات تولیدی این شهر می‌توان به حبوبات، عسل، غلات، کره، میوه‌جات، علوفه و محصولات حیوانی اشاره کرد.

صنعت قالی‌بافی در هشترود و روستاهای تابعهٔ آن بسیار پررونق است.

آثار تاریخی

  • قلعه ضحاک آذربایجان یکی ار عظیم‌ترین محوطه‌های باستانی آذربایجان شرقی مربوط به دوره اشکانی
  • مسجد جامع هشترود
  • بقعه بایزید بسطامی

راه‌های دسترسی

  • راه آهن سراسری تهران- تبریز. ایستگاه خراسانک.
  • اتوبان زنجان - تبریز. خروجی هشترود.
  • جاده قدیم میانه - تبریز. سه راهی قره چمن به سمت هشترود.
  • جاده میانه - هشترود به طول ۶۵ کیلومتر.

منابع

جستارهای وابسته

  • جمعیت شهرهای استان آذربایجان شرقی

خاطرات شما از سفر به هشترود نگارش خاطره

  • شنبه, 04 آذر 1402

    خیلی مردم خوب و مهمان نوازی داره

  • شنبه, 04 آذر 1402

    خیلی مردم خوب و مهمان نوازی داره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.