معرفی و اطلاعات کامل شهر بایگ

7.2K

بایگ

بایْگ شهری در بخش بایک شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی ایران است. ج...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی شهر بایگ

بایگ

بایْگ شهری در بخش بایک شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی ایران است.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهر ۳٬۵۷۷ نفر (در ۱٬۰۴۸ خانوار) بوده‌است.

تاریخچه

قدمت بايگ به زمان حمله مغول بازميگردد كه مردم حاشيه نشين مهاجر در نزديكي نشابور از طوايف مختلف از ترس حمله مغول به منطقه‌ای خوش آب و هوا و امن راهي شدند و در آنجا سکنی گزیدند که به تدریج این منطقه تبدیل به‌آبادی شد و نام بایگ را بر آن نهادند.عده اي هم از طوايف حاشيه نشين سبزوار كه پيشينه ابريشم كشي داشتند در آن زمان به آنجا آمدند و ساكن شدند.

پیشهٔ اکثر مردم بایگ ابریشم‌کشی می‌باشد به‌طوری‌که طبق آمار در سال ۱۳۸۰ این شهر به تنهایی ۸۰ درصد ابریشم کل کشور را تأمین می‌کند با این وجود عده‌ای از مردم بایگ از راه کشاورزی نیز امرار معاش می‌کنند. از جمله محصولات کشاورزی این منطقه می‌توان به زعفران، بادام، گندم، چغندر قند، خربزه و… اشاره کرد.

جغرافیا

روستاهای اطراف بایگ شامل بسک، حصار، رود معجن، رزگ,گشن ,خورشبر، فهندر، صنوبر، سرخ‌آباد و فدیهه (یا پیهه) می‌باشند که در این میان روستای فدیهه دارای معادن سنگهای قیمتی از جمله طلا، روستای بسک روستای ملی ابریشم کشی و روستای رود معجن دارای آبشاری در میان صخره‌ها و دارای حصار طبیعتی است.

ابریشم‌کشی

ابریشم‌کشی نیز درشهر بایگ موفق بوده و پیله‌های تولیدی منطقه یا خریداری شده از گیلان و مازندران به شهر بایگ آورده می‌شود و در بیش‌تر خانه‌های این روستا با استفاده از دستگاه‌های ابریشم کشی (چرخانه) تبدیل به نخ ابریشم می‌شود. این هنر تنها در شهر بایگ برای حدود ۱۲۰۰ خانواده روستایی اشتغال با درآمد به وجود اورده‌است. پیله‌های خریداری شده از نقاط دور در این روستا ابریشم کشی شده و به شهرهای فرش‌بافی مانند: کاشان، اصفهان، نایین، کرمان … فرستاده می‌شود.

منابع

  • بلندا و جایگاه

خاطرات شما از سفر به بایگ نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.