دونای سفلی

264

دونای سفلی

جغرافیا دونای سفلی (به زبان محلی اَویر (Avir))، روستایی ییلاقی در میان رشته کوه های البرز جنوبی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازند...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دونای سفلی

دونای سفلی

جغرافیا

دونای سفلی (به زبان محلی اَویر (Avir))، روستایی ییلاقی در میان رشته کوه های البرز جنوبی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران ایران است.

روستای دونا در مختصات جغرافیایی به طول 51.36409092 و عرض 36.19754770 قرار دارد.

روستا از طریق جاده چالوس و اتوبان تهران-شمال به شهرهای شمالی و تهران دسترسی دارد. در حدّ فاصل 63 کیلومتری بخش بلده ، در کیلومتر75 جاده چالوس و 134 کیلومتری شهرستان نور قرار دارد.

آب و هوا

دونا دارای آب و هوای خشک و سرد است و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد.

اقتصاد

دامپروری و کشاورزی منبع اصلی درآمد روستاییان در گذشته بوده است که متاسفانه با گسترش شهر نشینی و مهاجرت به شهر ها جمعیت ثابت روستا بسیار کاهش یافته است.

با توجه به آب و هوای روستا و نزدیکی به کلان شهر تهران و کرج و دسترسی عالی به راه های مواصلاتی پتانسیل بسیار بالایی در کسب درآمد از گردشگری دارد.

تاریخچه

از تاریخچه دونا اطلاع دقیقی در درست نیست اما  آنچه از آثار بدست آمده در جای جای روستای دونا از جمله گوهردره -زرکوپا-گاه ریا ومحل کنونی مدرسه و.....بر میآید می توان تخمین زد که دونا قدمتی دوسه هزارساله دارد اما براساس مدارکی که در دست است، مبدا خانوادگی خاندان توکلی نوری را آشیخ علی اکبر توکلی نوری چنین بیان کرده است:

شیخ علی اکبر توکلی ، قاضی دوران پهلوی اول ،درباره تاریخچه زادگاه خود (دونا )مطالبی به این مضمون نوشته است:

در حدود 480سال قبل ودر زمان حکومت شاه اسما عیل صفوی عده ای از ساکنین سرزمین سنقر واقع درکرمانتشاه امروز(به رهبری یک عالم روحانی )که در بخش دیناور زندگی می کردند ، به امید یافتن محلی امن برای زندگی خود و مراتع سر سبز برای احشامشان ،از ناحیه غرب به سمت شمال ایران حرکت کردند .مهاجرین پس از مدتها را هپیمایی وبررسی اراضی مسیر حرکت خود وملا حظه امکانات زیستی ،در شمال غربی کوههای کندوان، در محلی که مشهوربه دره لن می باشد ،تصمیم به اسکان موقت گرفتند .

حدود 100سال بعد تعدادی ازخانواده های مهاجر تصمیم به اسکان دائم در دره لن گرفتند ، به همین دلیل ،به دستور ملا یعقوب، شیخ الا سلام وسرپرست خاندانهای مهاجر اقدام به احداث خانه هایی با خشت وگل ،وهمچنین جایگاهی برا ی احشام خویش کردند .

آنها نام دهکده خودرا دینا گذاشتندنامی که بر گرفته از نام زادگاه پدارنشان ،دیناور بود.


جمعیت

این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰۲ نفر (۱۲۷خانوار) بوده‌است.

مشاهیر

  • کمال مشحون: کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران در بازی های آسیایی 1951 و اولین رییس فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب.
  • محمود مشحون: بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال ایران و رییس اسبق فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران.

منابع

  • درگاه ملی امار ایران
  • سایت دونا نیوز (http://doonanews.ir)
  • خاطرات شما از سفر به دونای سفلی نگارش خاطره

    خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
    برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.