رزج

465

رزج

رزج، روستایی از توابع بخش شرا شهرستان همدان در استان همدان ایران است. جمعیت این روستا در دهستان جیحون دشت قرار دارد و براساس سرشماری ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای رزج

رزج

رزج، روستایی از توابع بخش شرا شهرستان همدان در استان همدان ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان جیحون دشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۱ نفر (۶۷خانوار) بوده‌است. رزج بزبان مادها و هخامنشی یعنی خانه‌ای که سقف ان چوبی باشد..(چوب و حصیر—تیر پوش)

ده رزج طبق مدارک بدست آمده از زمان دوره کمبوجیه (فرزند ارشد کوروش) بود است. در سال ۱۳۴۴ در تپه نشانگاه دو قطعه مجسمه (مرد و زن) پیداشده که متعلق پادشاهان هخامنشی یا پادشاهان ساسانی بوده. یکی از کارشناسان ان موقع اعلام کرده مجسمه پیدا شده احتمالاً دوره پادشاهی کمبوجیه (فرزند کوروش) است.

-- تپه نشانگاه یک تپه قدیمی بود در بالای آن یک قلعه قدیمی مربوط به دوره پادشاهان سلسله هخامنشی بوده که با سنگ‌های برزگ ساخته شده بود شامل دو ساختمان جدا ازهم ساخته شده شامل چند اتاق و با درب‌های از جنس نوعی سنگ که باز و بسته کردن ان با کمک چند نفر انجام می‌شد. در ضمن در ماه محرم تعزیه از زمان‌های بسیار دوره رایج بوده و هنور هم مرتب برگزار می‌شود. روستای رزج نسبت به جمعیت ان در زمان جنگ تحمیلی بیشترین کمک‌های نقدی و نیروی انسانی به جنگ داشته. حتی در سال ۱۳۹۰/۰۹/۲۰از طرف مسولین مربوطه استان همدان اعلام شد که ده رزج مقام اول در شرکت در کمک‌های نقدی و نیروی انسانی به جنگ داشته (نسبت به جمعیت ان) و در تاریخ۱۳۹۰/۱۰/۲۲سردار کاظمی و سردار میرزایی در بزرگداشت شهدای و جانبازان روستای رزج و هیزج برگزار شده‌است. در حال حاضر اداره روستا به صورت شورای شهر و روستا اداره می‌شود.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به رزج نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.