دودانگه (بروجرد)

553

دودانگه (بروجرد)

دودانگه روستایی است از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان دره‌صیدی در بخش. مرکزی این شهرستان قرار دارد.این روستا ۲۵۰۰ مت...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دودانگه (بروجرد)

دودانگه (بروجرد)

دودانگه روستایی است از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان دره‌صیدی در بخش. مرکزی این شهرستان قرار دارد.

این روستا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. دارای امکاناتی چون خانه بهداشت بزرگ و سیلوی گندم و مدرسه راهنمایی و زمین فوتبال و تعداد ۴ مرغداری وچندین فروشگاه است. باغ گردو حاج مشهدی علیمحمد گودرزی (مشویی به زبان محلی) قدیمی‌ترین باغ روستا است که در انتهای کوچه شهید محمدابراهیم گودرزی واقع است.

مدرسه لقمان از قدیمی ترین مدارس ابتدایی روستایی در لرستان در این روستا در سال 1331 در بالای روستا واقع شده بود که هم اکنون منزل مسکونی به شمار می رود.میرزا لطیف از معلمان این مدرسه بود که به سمت مدیری در این مدرسه هم رسید.

حمام گرمابه روستا یکی از بناهای تاریخی روستا با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که در بافت قدیمی روستا هنوز هم پابرجاست. امامزاده ابراهیم در شمال این روستا واقع می‌باشد که هر ساله در مراسم روز عاشورا محل تجمع هیئات امام سجاد (ع) و امام حسین (ع) و هیئت روستای سرنجه می‌باشد.

روستای دره نقدی در جنوب این روستا و روستای قلعه محمدضیا در غرب این روستا و روستاهای سرنجه و کله در شمال این روستا واقع هستند.

عباس گودرزی نماینده شهرستان بروجرد و اشترینان اهل این روستا است. آبیاری بخش کشاورزی این روستا به صورت قنات بوده و آبیاری به صورت چند ساعت در هفته انجام می‌شود و رودخانه فصلی این روستا به سد کلان ملایر سرازیر می‌شود. پل شیخ حیدر یکی از پل‌های قدیمی روستا است. بهمن سال ۹۸ برای نخستین بار گازرسانی به این روستا انجام شد.

جغرافیای روستا

فاصله تا بروجرد ۲۵ کیلومتر. دارای دو مسجد، مدرسهٔ راهنمایی و ابتدایی، دهیاری و شورای اسلامی. این روستا مرکز بخش سروند بروجرد می‌باشد. آب وهوای سرد و کوهستانی و دارای تابستانهای بسیار خنک است.

صنایع دستی

در روزگاران گذشته صنایعی همچون کوزه‌گری و جاجیم بافی هم در این روستا رونق داشت. بقایای کورهٔ کوزه‌گری هنوز موجود است. هنر قالی بافی هم هنوز در میان زنان بالای ۴۰ سال رواج دارد.

چهره‌های سرشناس

تیمور گودرزی یکی از شخصیت‌های برجسته روستا در دهه شصت بوده که مسبب احداث راه روستا و آبرسانی و برق کشی به روستا بوده و با تلاشهای او خانه بهداشت و مدرسه راهنمایی و زمین فوتبال احداث شد. وی در سال 1364 داوطلبانه به جنگ ایران و عراق اعزام شد و شهید شد. در جنگ بین ایران و عراق از این روستا ۱۰ تن شهید شدند.

منابع

خاطرات شما از سفر به دودانگه (بروجرد) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.