چهر

678

چهر

چهر، روستایی از توابع بخش بیستون شهرستان هرسین در استان کرمانشاه ایران است. جمعیت این روستا در دهستان شیرز قرار دارد و براساس سرشما...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چهر

چهر

چهر، روستایی از توابع بخش بیستون شهرستان هرسین در استان کرمانشاه ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان شیرز قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲٬۲۷۷ نفر (۵۱۵خانوار) بوده‌است.

اماکن مذهبی

روستای چهر دارای یک مسجد و یک حسینیه است که توسط خیرین خود روستا بنا شده‌است.

سراب چهر

روستای چهر در یک منطقه کوهستانی واقع شده و چشمه‌های فراوانی در آن واقع است. سراب چهر که دارای تعدادی چشمه است، در جنوب این روستا قرار دارد و منبعی مناسب برای آبیاری اراضی روستا است. آب این سراب دارای دمایی اندکی گرم (در حدود۳۵ درجه سانتیگراد) چه در ایام تابستان و چه در زمستان است به طوری که در روزهای سرد زمستان برخاستن بخار آب را از سطح آن می‌توان دید.

قنات

روستای چهر دارای یک قنات تاریخی است که گفته می‌شود قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد زمانی این قنات منبع مناسبی برای آبیاری مزارع کشاورزی روستا بوده‌است اما امروزه به علت بی‌توجهی و پر شدن و فرورفتن چاه‌ها مسیر آب بسته شده و در فصول خاصی از سال آب در آن جریان دارد.

کشاورزی

آب و هوای این روستا معتدل و کوهستانی می‌باشد، بنابراین از دیرباز کشاورزی نقش اساسی در کسب روزی و رفع نیازهای مالی مردم این روستا ایفا کرده‌است، زراعت روستا عمدتاً کشت گندم، جو، نخود، ذرت، می‌باشد.

صنعت

کارخانجات تولیدی فراوانی در این روستا از دیرباز تا کنون ساخته شده‌است که عمدتاً با ورشکستگی روبرو شده یا توسط مالکین آنان به حال خود رها شده‌است، اما کارخانجاتی نیز هستند که همچنان در حال فعالیت می‌باشند که شامل: کارخانه نساجی کرپ ناز (که روزگاری از کارخانجات معتبر استان بوده)، شرکت فولاد غرب، کارخانه آسفالت و غیره.

در گذشته در این روستا صنعت کوره پزی (کوره آهک) نیز برقرار بوده که به علت آلودگی آن تعطیل شده‌است، اما اکنون به صورت محدود و به صورتی که آلودگی کمتری ایجاد کند (با استفاده از تجهیزات بروزتر) در گوشه ای دیگر از روستا برقرار است، همچنین شایان ذکر است که صنعت مرغ داری به صورت مکانیزه امروزه در چندین مکان این روستا دایر شده‌است.

مراکز آموزشی

روستای چهر دارای تمامی مقاطع تحصیلی، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در دو بخش جداگانهٔ دخترانه و پسرانه می‌باشد.

پل چهر

پل چهر که در شمال این روستا بر روی رودخانه گاماسیاب ساخته شده و در سر راه هرسین به کرمانشاه واقع شده، مربوط به دوره پهلوی اول است و از سنگ‌های دارای ارزش تاریخی در ساخت این بنا استفاده شده‌است.

منابع

  • «تعداد جمعیت و خانوار به تفکیک تقسیمات کشوری براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵» (اکسل). درگاه ملی آمار.

خاطرات شما از سفر به چهر نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.