چقاسعید

278

چقاسعید

روستای چقاسعید یا چقاسید روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان هرسین در استان کرمانشاه ایران است. نام صحیح روستا چقاسید می باشد به استناد گ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چقاسعید

چقاسعید

روستای چقاسعید یا چقاسید روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان هرسین در استان کرمانشاه ایران است.

نام صحیح روستا چقاسید می باشد به استناد گویش عامه و محلی خود روستاییان ، که روستا را چیاسی میخوانند و سی به معنی سید می‌باشد نه سعید که متأسفانه با سهل انگاری مسئولین شهری و عدم پیگیری دهیار و شورای روستا در این خصوص اسم روستا در اوراق و ادارت چقاسعید خوانده می‌شود.

استناد مهم دیگر این مطلب قنات تاریخی روستا می‌باشد که سراو چیاسی نام دارد که قدمت آن به دوره هخامنشینان برمی‌گردد.

روستا دارای سه قنات کهن و پر آب می‌باشد که معروفترین آن (سراب) سراو چیاسی نام دارد و دو قنات مهم دیگر آن سراب کلگه و سراب کرنگین می‌باشد. (اسم قنات‌ها به محلی نوشته شده)

زبان ساکنین روستا لکی می‌باشد.

کار مردمان روستا عمدتاً کشاورزی و دام پروری می‌باشد. مهمترین محصول کشاورزی روستا که شهرتی در سطح منطقه دارد پیاز می‌باشد که به واسطه آب پاک و زلال قنات‌های روستا می‌باشد. علاوه بر آن گندم، جو ،نخود که بیشتر در زمین‌های دیم روستا کشت می‌شود.

جمعیت

این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۰ نفر (۱۲۷خانوار) بوده‌است .

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به چقاسعید نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.