شاهرگ (قوچان)

272

شاهرگ (قوچان)

شاهرگ روستایی است از توابع بخش باجگیران شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی ایران. این روستا در ۴۵ کیلومتری شمال قوچان و در نزدیکی مسیر جاده ترانزیتی ق...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای شاهرگ (قوچان)

شاهرگ (قوچان)

شاهرگ روستایی است از توابع بخش باجگیران شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی ایران. این روستا در ۴۵ کیلومتری شمال قوچان و در نزدیکی مسیر جاده ترانزیتی قوچان به باجگیران و ۳۰ کیلومتری ترکمنستان واقع شده‌است در گذشته قبل از قرارداد آخال مردم این روستا که اکثرا دامپرور هستند برای قشلاق به منطقه انو در ترکمنستان کوچ می‌کردند برای پاسداری ییلاق شاهرگ طایفه ها بصورت نوبتی هرساله جایگزین می‌شدند بعد از بسته شدن مرز چندین خانوار در اونو باقی مانند و موفق به بازگشت ییلاق شاهرگ نشدند .

زبان محلی روستا :زبان اکثر مردم این روستا ترکی خراسانی(افشار )با لهجه درگزی است ولی با گذشت زمان نسل جدید تمایل به تکلم بزبان نیکان خودندارند طوایف این روستا عبارت است از طایفه یوزباشی افشار،دوبر افشار(دوبربه معنی بزرگترین بز گله که فرهنگ ترکی قدیم به معنی سر گروه است درمیان اقوام ترک طایفه تکه هم وجود دارد که به معنی بز سر گروه میباشد)طایفه نیازلو ،طایفه مغل( جلایر )،طایفه شاه ایلی ، طایفه قایمانلی ،طایفه آق اویلی، طایفه آمارلو طایفه رنگرز (قشقایی )

جمعیت

این روستا در دهستان دولتخانه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۰۰۰ نفر (۴۵۸ خانوار) بوده‌است.

منابع

کتاب :(نگاهی به گذشته انو )نوشته آقای عبدالله غیبی

کتاب :ترکان خراسان نوشته آقای اسماعیل سالاریان

خاطرات شما از سفر به شاهرگ (قوچان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.