بلوران

718

بلوران

بلوران، روستایی از توابع بخش درب گنبد شهرستان کوهدشت در استان لرستان ایران است. این روستا در ۳۵ کیلومتری غرب کوهدشت قرار دارد و دارای امکاناتی از قبیل...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای بلوران

بلوران

بلوران، روستایی از توابع بخش درب گنبد شهرستان کوهدشت در استان لرستان ایران است. این روستا در ۳۵ کیلومتری غرب کوهدشت قرار دارد و دارای امکاناتی از قبیل مرکز بهداشت، مدرسه ابتدایی و راهنمایی، پاسگاه انتظامی، پایگاه هلال احمر، رستوران، نانوایی، کارواش و ... است . این روستا دارای جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی می باشد که از جمله آنها می توان به : کَنی عَودی، کَنی شَکِرَم ، دُم دره، دار وی ، کَن کاو ، کیسله انجیره، کوچِک زوره و ... اشاره کرد.

جمعیت و زبان

این روستا در دهستان بلوران قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۵ جمعیت آن ۷۴۲ نفر (۲۱۷ خانوار) است که از این تعداد ۳۷۹ نفر مرد و ۳۶۳ نفر زن می‌باشند که همگی آن‌ها به زبان لکی تکلم می‌کنند. گفتنی است جمعیت این روستا در سال ۸۵ نزدیک به دوبرابر میزان کنونی بود که این کاهش جمعیت و مهاجرت به شهرها بیشتر بخاطر خشکسالی و بیکاری آن‌ها بوده‌است.

آیین

بلوران از مراکز اصلی آیین اهل حق (آیین یاری یا آیین یارسانی) در شهرستان کوهدشت بوده که تمامی آن‌ها پیرو تیره آتش بیگی (یکی از تیره‌های یازده گانه اهل حق) بوده که هم اینک رهبری این تیره برعهده سیدنظام الدین مشعشعی (متولد ۱۳۱۲ه. ش معروف به آقا نظام) است . در مجاورت غربی این روستا کوهی به همین نام قرار دارد که قله آن سکونتگاه شاه خوشین (از سران اهل حق در قرن چهارم هجری) بوده‌است که از آن زمان محل برگزاری مراسمات آیینی اهالی این منطقه بوده و هم اینک مزار دو تن از مریدان شاه خوشین در قرن حاضر در آنجا قرار دارد که بر مزار یکی از آن‌ها بنام سید میرزاحسین مشعشعی (آقامیرزاحسین) گنبد مخروطی سفیدی واقع شده که از روستاهای مجاور پیداست و اهالی این روستاها برای زیارت و یا ادای نذورات و عبادت به آنجا می‌روند. شاه خوشین یا همان مبارک شاه که گفته می‌شود تولدی مانند مسیح داشته در بین بومی‌های بلوران به شاه بلوران معروف است.

همچنین قبرستان تاریخی این روستا در دامنه این کوه قرار دارد که مزار بنیان‌گذار این روستا(فردی بنام حسن که زمان خود از مشاهیر اهل حق در این منطقه بوده) و همچنین دو تن از شهدای این روستا در آنجا قرار دارد.

ضمناً چند مکان مقدس دیگر در اطراف روستا وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به چهل داره (چل داره) اشاره کرد.

ساخت مسجد

علی رغم آیین درونی اهالی این روستا در سه دهه گذشته شاهد گرایش‌های شیعی به صورت بیرونی (با حفظ اعتقادات فرقه ای) بوده ایم که بنا به درخواست سید سام الدین مشعشعی (متولد ۱۳۳۷ ه. ش معروف به آقا سام و دانش آموخته کشور فرانسه) فرزند سیدنظام الدین مشعشعی در دهه شصت صورت گرفت و پس از آن مراسم‌های آیینی آن‌ها در جم خانه (جمع خانه)های سراسر کشور با نماز جماعت آغاز میشد. بدنبال این تغییرات در این روستا مسجد امیرالمؤمنین به همت حجت‌الاسلام اکبری و کمک‌های مردمی ساخته شد که هم اینک تمام مراسم‌های دینی اسلامی و همچنین فاتحه خوانی‌ها در آنجا انجام می‌شود.

پارک جنگلی بلوران

جنگلی از درختان بلوط با داشتن انواعی از گیاهان متنوع و آب و هوای مناسب در فصل بهار که از زیباترین مناطق لرستان است در کنار جاده کوهدشت به اسلام آباد و در فاصله چند کیلومتری روستای بلوران همواره شاهد گردشگران زیادی در دل خود است. داشتن امکانات اولیه مناسب برای طبیعت دوستان و قرار گرفتن در مسیر جاده کوهدشت به امامزاده محمد و کرمانشاه باعث افزایش شمار گردشگران بخصوص در سال‌های اخیر شده‌است.

این پارک متأسفانه بارها شاهد آتش سوزی بوده‌است؛ مثلاً در سال ۹۵ یک آتش سوزی بزرگ طی چند روز صدها هکتار از آن را در کام خود فرو برد.

سرما و کمبود سوخت

این روستا با توجه به میزان ارتفاع از سطح دریا از روستاهای با آب و هوای سرد شهرستان کوهدشت محسوب می‌شود که زمستان‌هایی طولانی و پوشیده از برف دارد اما در سال‌های اخیر شاهد کمبود نفت و گاز و عدم خواست برای اتصال آن به شبکه لوله‌کشی گاز بوده ایم که این موضوع مشکلاتی را برای ساکنان آن به وجود آورده‌است.

اراضی روستا

اراضی کشاورزی بلوران در گذشته بصورت دوره ای توسط معتمدین اهالی بصورت گردشی بین آنها تقسیم میشده و پس از آخرین تقسیم بندی، مالکیت این اراضی در چند دهه اخیر همواره محل نزاع ساکنانش بوده اما بنظر می رسد برغم مشاع بودن اراضی و بدون داشتن سند مشخص توافقی پایدار بر سر مالکیت آنها صورت گرفته و اینک مورد معامله قرار می گیرند.

نقشه

نقشه ی بلوران

جستارهای وابسته

  • دهستان بلوران
  • فهرست روستاهای ایران
  • زبان لکی
  • کوهدشت
  • اهل حق
  • شاه خوشین

منابع

خاطرات شما از سفر به بلوران نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.